Fietstocht Figline Valdarno – Reggello – Figline (50-60 km)

Figline Reggello

Deze lusvormige fietstocht die ongeveer 50 km lang is, leid je langs baantjes die kronkelen tussen olijfbomen en wijngaarden en toont je het mooiste van de Valdarno streek. Het parcours gaat voortdurend lichtjes op en neer met uitzondering van een klim van 3,5 km met een maximum hellingspercentage van 9%. In totaal overbrug je 858 meter hoogteverschil.

Op volgende link krijg je meer info over de tocht en de stijgingspercentages en kun je het parcours downloaden in gpx formaat voor je fietsgps > lusvorm Figline Valdarno – Reggello

Hoogteprofiel tocht

Je vertrekt vanuit het stadje Figline Valdarno en rijdt richting Matassino. Net na het oversteken van de brug over de Arno, rijd je aan het rondpunt naar links en volg je de weg richting Incisa. Aan het kruispunt dat je na een 5tal kilometer tegenkomt, rijd je naar rechts richting Firenze. Vanaf hier stijgt de weg redelijk maar dit slechts over een afstand van 1 km, daarna is het lichtjes afdalen en plat tot aan Leccio waar je rechts afdraait richting klim. Je bevindt je nu in de Strada Provinciale Alto Valdarno. Na ongeveer 1 km begint de straat te stijgen en vanaf nu is het klimmen over een afstand van ongeveer 3,5 km. We krijgen de ene haarspelbocht na de andere en voor de klimmers onder ons wordt het nu echt genieten.

Je blijft de Strada Provinciale Alto Valdarno volgen, passeert voorbij Cancelli en komt tenslotte aan in het centrum van Reggello waar je  naar rechts draait en de richtingwijzers naar Pian di Scò volgt.

Strada Pronciale Sette Ponte 85

Strada Provinciale Sette Ponte 85

Nu rijd je op de prachtige weg Strade Provinciale 85 Sette Ponti die zich slingert tussen olijbomen en wijngaarden, tot aan Pian di Scò en vervolgens tot aan Castelfranco di Sopra. Heb je het beste van je krachten verspeeld dan kan je vanuit Castelfranco rechtstreeks naar Figline Valdarno terugrijden. Wil je echter het volledige parcours doen dan moet je de richtingwijzer naar Loro Ciuffenna volgen.

Aan het eerste rondpunt net voor Loro Ciuffenna draai je onmiddellijk naar rechts, richting Penna. Na circa 3 km afdalen kom je opnieuw aan een rondpunt en neem je de eerste afslag richting Santa Maria, je bent nu in de Strada Provinciale 6. Tot aan Santa Maria kun je nu een goed tempo aanhouden omdat de straat in dalende lijn is. Net voor Santa Maria kom je een splitsing tegen die je rechts aanhoudt en zo op een rond punt terecht komt waar je ook hier rechts aanhoudt richting Castelfranco di Sopra.

Panikeer niet als je na een aantal kilometers opeens je snelheid naar beneden ziet tuimelen, je zit hier namelijk op een stuk vals plat dat geleidelijk overgaat in een recht stuk van 10%. Op de top zie je links een tunnel die je dan ook inrijdt. Vanaf nu is het enkele kilometers dalen waarna de weg terug geleidelijk vlak wordt tot aan Matassino. Je rijdt vervolgens terug naar links, richting eindbestemming en legt de laatste meters af van deze 60 km lange fietstocht.

Wie wenst kan een kortere rit maken van 50 km. Ongeveer 3 km na Castelfranco di Sopra kom je op een gegeven moment in het gehucht Malva waar je naar rechts afdraait richting Persignano. Let goed op want hier krijg je een lange afdaling langs smalle kronkelende wegen. Aan het einde van de afdaling kom je terecht in de Strada Provinciale 7 waar je naar rechts afdraait, richting Santa Maria en je de aanwijzingen van het 60 km lange parcours verder volgt.

Je kunt natuurlijk de rit in tegengestelde richting afleggen waardoor je de lastige 2,5 km lange klim van Persignano naar Malva te verduren krijgt met maximum stijgingspercentage van 12%.