Fietsen tussen de Valdarno streek en de Chianti Classico

Deze fietsroute van ongeveer 62 km laat 2 prachtige streken zien, namelijk de Valdarnostreek en de Chianti Classico wijnstreek. Om deze route af te leggen moet je toch wel al enkele kilometers in de benen hebben want je legt namelijk 1200 hoogtemeters af en bovendien zit er een stuk in van meer dan 2 km waarbij je klimt aan 15%.

Je kunt de route in detail bekijken en downloaden in gpx formaat voor op je fietsgps op volgende link

Route – info

Hoogteprofiel

Totale afstand: 62 km
Hoogtemeters: 1200 m
Kenmerken: heuvelachtig met piek van 15%
Rustmogelijkheden: Cavriglia, Radda in Chianti, Figline Valdarno

Download route > download formaat gpx

Route beschrijving

Tussen Valdarno en Chianti Classico

Startplaats is San Giovanni Valdarno, het mooiste stadje van de Valdarno streek en tevens geboorteplaats van de beroemde Renaissance schilder Masaccio. We vertrekken vanuit de straat Via Ponte alle Forche richting centrum van San Giovanni, wie met de auto is kan deze achterlaten op de grote parking in de Via Ponte alle Forche (te herkennen aan de krantenkiosk die in het centrum staat).

Aan het 1ste rondpunt slaan we rechtsaf in de via Giuseppe Verde (SP 13) richting Vacchereccia. De eerste 3 km zijn vlak maar dan begint de weg geleidelijk te stijgen tot aan km 16, het stijgingspercentage overschrijdt echter nooit de 5% op een korte maar stevige klim na waar je nooit onder de 10% komt. We klimmen hier tussen bos, afgewisseld met weiden, olijfbomen en wijnvelden. Na bijna 8 km komen we aan in Cavriglia dat de poort tot de Chianti genoemd wordt. Aan het rondpunt nemen we de 2de afslag richting centrum en bevinden ons nu in de viale Principe di Piemonte. We volgen deze straat tot aan het centrale pleintje waar we links houden en zo terecht komen op de SP 15 waar we de richting Gaiole in Chianti volgen.

Op het einde van de SP 15 komen we aan de splitising met de SP 408 di Montevarchi waar we rechts afdraaien richting Gaiole in Chianti. Gaiole in Chianti maakt samen met Radda in Chianti, Castellina in Chianti en Castelnuovo Berardenga deel uit van de 4 Chianti stadjes die liggen op het grondgebied van Siena. Gaiole in Chianti is tevens de startplaats van de inmiddels beroemde historische wielerwedstrijd Eroica.

Chianti Classico wijngaarden - foto Castello d'Albola

Chianti Classico wijngaarden – foto Castello d’Albola

Na ongeveer 15 km fietsen komen we terecht aan een kruispunt waar we naar rechts draaien richting Radda in Chianti en de SP 408 verlaten voor de SR 429 di Val d’Elsa. Nu rest ons nog 2 km klimmen tot de top van de klim die op een hoogte van 700 meter ligt. We hebben in totaal 13,5 km geklommen waarbij we een hoogteverschil van 550 meter hebben overwonnen, wat dus neerkomt aan een gemiddeld stijgingspercentage van 4%. vanaf de top is het nu ongeveer 7 km lichtjes afdalen tot iets voorbij het dorpje Villa. Profiteer gedurende deze afdaling om energie op te doen want straks wacht een verschrikkelijke klim van meer dan 2 km met een maximum stijgingspercentage van 15%.

Na circa 5 km afdalen komen we aan de splitsing met Vertine en merken we onmiddellijk op dat de bossen plaats maken voor het prachtige typische decor van de Chianti Classico streek. We fietsen hier nu temidden van de wijnvelden. We blijven de SR 429 volgen tot aan de splitsing met de SP 72 waar we ter hoogte van een klein kerkje een bocht van praktisch 180 graden nemen naar rechts richting Lucolena. Wie wenst kan nog eventjes de weg volgen tot in het centrum van Radda in Chianti om dit prachtige stadje te bezoeken of om wat op adem te komen vooraleer de klim naar Lucolena aan te vatten.

Vanaf hier is het nu nog 2 km tot aan de verschrikkelijke klim van 15% die ons tot aan het wijnkasteel Fattoria d’Albola (verkeerdelijk Castello d’Albola genoemd) brengt van wie we de prachtig verzorgde wijngaarden langs de weg zien. Het wijndomein van Fattoria d’Albola strekt zich uit over maar liefst 150 hectare.

fattoria d'Albola

Het wijnkasteel Fattoria d’Albola

Aan de linker kant zien we de prachtige boerenwoning Montevertine die hoog boven de wijnvelden uitsteekt en iets verderop aan de rechterkant van de weg zien we het 12de eeuwse kasteel Castello d’Albola van wie het eerder genoemde wijnkasteel zijn naam ontleent. Ter hoogte van de Fattoria d’Albola aan onze linkerkant hebben we het ergste van de klim achter de rug, nu is het nog lichtjes klimmen tot aan de splitsing met de SP delle miniere die ondermeer langs het dierenpark Parco di Cavriglia loopt. Aan de splitsing zien we meteen de vlaggen van Camping Orlando, één van de mooiere campings van de streek.

Valico del MorellinoWe rijden nog enkele kilometers op en neer tot aan de Valico del Morellino die op 747 meter ligt. Vanaf hier gaat de SP 72 over in de SP 68 en kunnen we terug op adem komen want nu is het constant dalen tot aan Figline Valdarno.

Toen ik het stuk tussen camping Orlando en Valico del Morellino voor het eerst met de fiets aflegde stond ik plots oog in oog met een lama die langs de weg stond. Ik had in die tijd nog geen weet van het dierenpark van Cavriglia dat zich op enkele honderden meters afstand bevindt waardoor deze situatie mij nogal onrealistisch leek. Sedertdien let ik altijd dubbel op.

Na 39 km komen we aan de splitsing met de SP 16 die we rechts nemen richting Figline Valdarno. Na een aantal kilometers passeren we de camping Norcenni Girasole, volgens velen de mooiste camping van Toscane. Aan het einde van de afdaling nemen we aan het rondpunt de 1ste afslag en na een 100tal meter draaien we naar rechts in de via Galileo Galilei die we volgen tot aan de splitsing met de via Giovanbattista del Puglia. Na een 8ootal meter komen we aan een splitsing waar we rechts afdraaien in de via della Resistenza die we volgen tot aan het rondpunt waar we de eerste afslag nemen richting Gaville. We bevinden ons nu in de via Giovanni da Verrazzano die overgaat in de via del Cesto.

Ter hoogte van Gaville slaan we linksaf in de via del Gaville richting Santa Barbara dat gekenmerkt wordt door de 2 koeltorens van de electriciteitsmaatschappij Enel. Na enkele kilometers in deze straat zie je aan je linkerkant het meer Lago di San Cipriano. We rijden door tot aan de splitsing met de SP 14 waar we linksaf slaan richting Porcellino. Aan het einde van de straat draaien we naar rechts af in de via Ponte alle Forche en komen zo na een tocht van 62 km terug aan ons vertrekpunt.

Op volgende link kun je de route downloaden voor je fiets gps > fietsen tussen de Valdarno streek en de Chianti Classico – 62 km